INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionemVLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál

(076) - SKALSKÝ TUNEL

POPIS

Nejprve patřil, pak zase ne, a pak už zase patří a teď už zase né.“ :-) O čem, že je tu právě vlastně řeč? O Skalském tunelu, jediném tunelu zbudovaném na žel. spojení Skalsko – Stará Paka. Jedná se zároveň o jediný železniční tunel na jinak terénně celkem přívětivém Mladoboleslavsku vůbec. V době zrodu tunelu šlo o nejnákladnější technické dílo na nezvykle dlouhé malebné lokálce (cca 75 km), směřující přes Sobotku až do významného podkrkonošského žel. uzlu Staré Paky (tamní dráha se začala stavět v dubnu roku 1904, do  plného provozu byla uvedena v září roku 1906). Stavbu prvního stavebního úseku Skalsko – Dolní Bousov zajišťovala pražská f. Kress a Bernard. Skalský tunel náležel, spolu s přemostěním řeky Jizery v Mladé Boleslavi, k nejnákladnějším stavbám na staropacké dráze.

Skalský tunel

Během 2. světové války byl frekventovaný drážní úsek Skalsko – Mladá Boleslav nově připojen k místní dráze směřující do Mělníka (trať 076). To vše z důvodu přirozené hospodářské spádovosti regionu Mšenska právě k průmyslové Mladé Boleslavi. Staropacká místní dráha díky této správní úpravě svůj jediný tunel na předlouhý čas (cca 70 let) papírově ztratila. Železniční úsek ze Mšena do Mladé Boleslavi byl opětovně připojen ke staropacké lokální trati až prosinci 2014 (souvislost s nutnou generální rekonstrukcí zchátralého traťového úseku Mšeno – Mělník (cca 23 km). Tímto počinem se Skalský tunel znovu stal - po administrativní stránce - pevnou součástí místní koleje do Staré Paky. Jako jistý bonus získala staropacká dráha dále více než 10 km dlouhý traťový úsek Skalsko – Mšeno (někdejší úsek řepařské lokálky běžící z Dolního Cetna), jehož největší ozdobou bezesporu stále zůstává monumentální šesti obloukový viadukt, směle překračující přes hluboké Hlovecké údolí u městečka Mšeno.

Skalský tunel (ev. č. 171) je položen mezi někdejšími žel. staničkami Skalsko a Katusice, katastrální území obce Sudoměř u MB. Proražen byl v letech 1904 - 1905 do mohutného pískovcového ostrohu, vypínajícím se hrdě nad Skalským potokem. Tunel je jednokolejný, celý vystavěný v oblouku žel. trati, se sklonem pohybujícím se kolem hodnoty 23 promile. Staropacká lokálka kilometricky začíná svoji pouť v železniční stanici Skalsko, tunel sám leží v její těsné blízkosti (počátek tunelu v kilometru 0,669; konec tunelu v kilometru 0,750). Délka Skalského tunelu obnáší 80,96 m. První část tubusu srpkovitého tunelu je zpevněna pískovcovými kvádry, další pak masivním betonovým žebrováním a pouze závěrečná etapa je tvořena technicky upravenou pískovcovou skálou. Skalský tunel rázně protíná úzký pískovcový ostroh četnými pověstmi opředeného Zadního Hrádku (301 m).

Tajemný Zadní Hrádek býval kdys údajně nejdůležitějším sídlištěm v bělském kraji. V historických pramenech však není zdejší hradiště přímo zmiňováno. Během neskonale kruté třicetileté války se na zdejším dominantním ostrohu údajně utábořili vojáci švédské armády. Zachovány pozůstatky šíjového příkopu, valu a dražé ve skalách. Od roku 1852 na opuštěném hradišti kopal průkopník české archeologie Páter Václav Krolmus (1790 – 1861), který zde odkryl mnoho skříňových hrobů, nalezl také zlomky keramiky, kamenné zbraně aj. Jsou odsud hezké výhledy do údolí Skalského potoka.

Ani při budování žel. trati do Staré Paky se stavebním dělníkům zcela nevyhnuly těžké pracovní úrazy. Kupř. právě při ražbě Skalského tunelu byl v listopadu 1904 velmi vážně zraněn náloží určenou k narušování skalního masívu jeden z mladých dělníků. Po nezbytném ošetření na venkovním pracovišti byl těžce zraněný pracovník následně převezen vlakem společnosti BNB – po koleji přes Dolní Cetno - až do jedné z nemocnic v Praze. Nedaleko vjezdového portálu Skalského tunelu běží opuštěné zarostlé těleso někdejší místní dráhy Skalsko – Dolní Cetno – Chotětov (chátrající žel. trať zrušena roku 1974).

FOTOGALERIE


Skalský tunel - zářez před tunelem směrem ke Skalsku (8/2018)


Skalský tunel (8/2018)


Skalský tunel (8/2018)


Skalský tunel - portál tunelu od Katusic (8/2018)


Skalský tunel - oblouk a hektometrovník před tunelem od Skalska (7/2019)


Skalský tunel - portál tunelu od Skalska (7/2019)


Skalský tunel (7/2019)


Skalský tunel (7/2019)


Skalský tunel (7/2019)


Skalský tunel - část tunelu tvoří pískovcové kvádry (7/2019)


Skalský tunel (7/2019)


Skalský tunel (7/2019)


Skalský tunel - výklenek (7/2019)


Skalský tunel - betonové žebrování (7/2019)


Skalský tunel (7/2019)


Skalský tunel (7/2019)


Skalský tunel (7/2019)

OBECNÉ INFORMACE

VLAKREGION JIČÍN - soukromé stránky o železnici.

Autoři projektu Vlakregionu: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer

Poděkování za spolupráci: Zdeněk Hrdina

Technická spolupráce: Jaroslav Runčík

E-mail: njorloj@outlook.cz

Nově nás můžete sledovat na Facebooku:
https://www.facebook.com/Vlakregion

Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...

Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Vlakregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící Vlakregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons BY-NC-SA: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika

Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

© 1999 - 2024 Vlakregion Jičín